Is TikTok Interessant voor mijn Bedrijf?

Perspectief van een Ervaren Social Media specialist
Social MediaPortfolio

Aan het overwegen om jouw Social Media platformen uit te breiden met TikTok?

Social Media wordt steeds belangrijker in onze online wereld. Zeker nu we meer thuis zitten zoeken mensen steeds meer afleiding op Social Media. Dit is een geweldige kans voor bedrijven, omdat je als bedrijf een goede kans hebt om jouw product of service te laten zien. 

Nu is TikTok een van de nieuwste Social Media platformen die hard aan het groeien is. Is dit een kans voor jouw bedrijf? Passen onze producten bij de doelgroepen op dit platform?

Als Online Marketeer werk ik vaker met TikTok en het is een uitstekende kans om als bedrijf op dit platform actief te zijn. Ik leg je graag uit hoe je kunt beoordelen of je TikTok voor jouw bedrijf kunt gebruiken!

Freelancer Sophie van der Pluijm

Social Media Specialist

Sophie van der Pluijm

Wat is TikTok: een snelle uitleg

TikTok is een social media platform dat videos van een paar seconden tot maximaal 1 minuut afspeelt. Wat je in deze video’s laat zien is jouw eigen keuze. Het kunnen grappige, informatieve, tips, schattige, persoonlijke video’s zijn en nog veel meer.

Beroemdheden gebruiken de app bijvoorbeeld om zichzelf in de spotlight te zetten en om te communiceren met fans. Het is een uitstekend platform om je fanbase te groeien. Dit geldt echter niet alleen voor beroemdheden, het kan ook voor bedrijven. 

Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijven die hun werkproces laten zien, waarbij ze een product voor een klant maken. Van taarten tot hele makeovers van huizen, ondernemers maken slim gebruik van deze video’s en halen zo duizenden tot miljoenen vertoningen en likes. 

 

TikTok statistieken

Een manier om te bepalen of jouw bedrijf interessant is voor TikTok is door de statistieken van dit sociale platform te bekijken.

  • TikTok heeft 1,2 miljard gebruikers wereldwijd. Ideaal voor de internationale markt dus.
  • Voor de lokale markt: binnen Nederland gebruiken meer dan 4,5 miljoen mensen TikTok. 
  • Dagelijks gebruiken mensen deze App gemiddeld 1 uur (60 minuten). 
  • Fabeltje: “TikTok is voor kinderen en jongeren”. Zo is TikTok wel begonnen, maar steeds meer volwassenen melden zich aan op de App. De belangrijkste leeftijdsgroep is tussen de 18 en 35 jaar.
  • Meer dan 1 miljoen video’s worden dagelijks bekeken op TikTok.

Er zit dus meer achter TikTok dan veel mensen denken. Er vindt veel interactie plaats en de app wordt intensief gebruikt.

 

Wat zijn mijn TikTok mogelijkheden?

Is jouw interesse gewekt? Dan kun je na gaan denken over jouw opties. 

Er zijn 2 belangrijke keuzes: 

  1. Gaan wij zelf video’s maken? 
  2. Gaan wij adverteren op de App? 

 

Zelf TikTok video’s maken

Heb jij leuke collega’s klaar staan om video’s te maken? Of ga je zelf achter de knoppen zitten? 

Op TikTok kun je als bedrijf heel veel verschillende video’s maken. Ik zal enkele voorbeelden geven van populaire (trending) video’s van bedrijven:

  • Stap voor stap proces van samenstelling producten: vooral designers, bakkers, en mensen die met hun handen werken zijn populair in assemblage video’s. Mensen vinden het interessant om een professional aan het werk te zien van begin tot eindproduct.

  • Hacks/tips: Producten die nieuw en nuttig zijn voor mensen worden ook gewaardeerd met veel aandacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Scanmarker (een pen die tekst kan inscannen in een laptop). Laat handige snufjes zien voor jouw doelgroep en zie de likes en orders binnenrollen.

  • Feel good video’s: veel bedrijf werken met leukere zaken dan dat zij denken. Iemand in het zonnetje zetten in de zorg, de kantoorhond laten zien, haal grappen uit op een collega of misschien doe je iets voor het goede doel. Laat het vooral zien!

  • High-end producten: er is altijd een interesse in luxe producten. Verkoop je de nieuwste Tesla of andere auto? High-end horloge of andere snufjes? Laat de kenmerken en eigenschappen van dit product zien.

Kijk op TikTok voor meer ideeën! 

Tip: gebruik je filmpjes ook op andere Social Media platformen: 2 of 3 vliegen in één klap. 

 

Adverteren op TikTok

Heb geen tijd om veel video’s te maken? Dan is adverteren ook een goede mogelijkheid. Dit is echter duurder dan adverteren op andere platformen. Je betaald namelijk niet per klik, maar per tijd (CPT).

De kosten van TikTok worden berekent op basis van 2 groepen: op TikTok is een minimum budget van €50 nodig per campagne. Binnen die campagne kun je advertentiegroepen instellen met een minimum budget van €20 per advertentiegroep. Heb je 3 advertentiegroepen? Dan is dit minimum budget bijvoorbeeld €60.

Wat hier wel erg positief aan is, is dat jouw advertenties 100% vertoont worden. TikTok werkt namelijk op basis van SOV (share of voice). Jouw advertenties worden dan dus exclusief vertoont binnen jouw categorie. 

Ben je hier nieuwsgierig naar? Dan kun je het natuurlijk gewoon een dag proberen en zien welke resultaten je hier uithaalt. Dit geldt voor iedere vorm van adverteren: testen, testen en nog meer testen.

 

Think outside of the box

Het is belangrijk om jouw bedrijf zo goed en leuk mogelijk te presenteren aan jouw doelgroep. Zorg dat je unieke filmpjes maakt op jouw manier, kopieër niet van iemand anders. Denk: als iemand naar mijn bedrijfsprofiel kijkt, krijgt deze persoon dan een goede indruk? 

Haal dus inspiratie van TikTok, maar kom met originele onderwerpen. Heb je daar geen tijd voor? Dan wil ik graag met je brainstormen. Met jarenlange ervaring en een creatieve benadering kunnen wij samen de beste ideëen op een rijtje zetten!

 

Hoe kan ik jou helpen met TikTok?

Als Freelance Marketeer heb ik dagelijks te maken met Social Media. Voor diverse klanten post ik dagelijks op platformen, maak ik een social media schema, geef ik tientallen content ideeën en maak ik zelf soms ook content (fotografie & illustraties). 

Heb je dus hulp nodig bij jouw Social Media? Dan help ik graag! Stuur mij gerust een email of bel even en dan bespreken wij samen de mogelijkheden.

Freelancer Sophie van der Pluijm

Sophie van der Pluijm

Hi! Als Freelance Online Marketeer help ik veel bedrijven met hun Social Media campagnes. Van planningen tot content ideeën, ik ben dagelijks met social media bezig. Hierbij ook TikTok.

Wil jij jouw mogelijkheden op Social Media samen bespreken? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Ik help je graag verder!

Bel Nu